Narzędzia pracy doradcy zawodowego

Jakie są główne narzędzia, którymi posługuje się doradca zawodowy?

pomoc-okreslenie-predyspozycji-zawodowych-doradca-warszawa-online-jak-pracuje-doradca-zawodowy-narzędzia-rozmowa-doradczaOpowiem o swoich, oczywiście

Moje narzędzia pracy to nic takiego szczególnego, chociaż niektóre sama stworzyłam i nie zamieniłabym ich na inne :-)

Zwykle doradcy zawodowi chcą mieć jak najwięcej narzędzi, które można wziąć do ręki, takich rzeczywistych, „namacalnych”.

Mam tu głównie na myśli wszelkiego rodzaju testy,  np. test określania predyspozycji zawodowych albo test do określania zdolności przedsiębiorczych i inne testy, których może użyć doradca, szczególnie jeśli nie jest psychologiem (bo psycholodzy mają swoje testy).

Takich testów przydatnych doradcy zawodowemu  jest bardzo dużo, ale sama w praktyce używam dosłownie 2 lub 3. Klienci je bardzo lubią, bo lubią dostawać do reki potwierdzenie tego, o czym rozmawiamy na spotkaniu. Czyli pierwsze narzędzia – testy. No i jeszcze zestawy pytań.

Drugim, podstawowym narzędziem dla mnie jest sama rozmowa doradcza.

Rozmowa doradcza to jest taka umiejętność prowadzenia rozmowy, żeby ta rozmowa prowadziła do rozwiązania problemu klienta. To może nie być tylko pojedyncza rozmowa, ale cały cykl. Ale nawet taka pojedyncza rozmowa, która będzie kontynuowana na kolejnym spotkaniu, musi się kończyć, czyli być doprowadzona do miejsca, w którym:

  • klient musi pomyśleć dłużej
  • klient powinien zdobyć dodatkowe informacje
  • klient ma poćwiczyć nowo nabyta umiejętność

albo

  • kończymy jeden etap pracy z klientem, a zaczynamy drugi

Umiejętność prowadzenia rozmowy należy ćwiczyć.

Wiadomo, że każdy z nas umie rozmawiać, tak jak każdy z nas umie pisać, ale umiejętność stawiania literek nie znaczy, że każdy umie napisać dobrą powieść.

I tak samo umiejętność rozmawiania nie oznacza, że każdy dobrze przeprowadzi rozmowę doradczą.

Pocieszam, że rozmowy doradczej  nie da się przeprowadzić źle (chyba, że zaczniesz się kłócić z klientem), ale za to zawsze się da przeprowadzić rozmowę doradczą lepiej.

Nawet bardzo początkujący doradca, o ile ma dobre nastawienie (na rozwiązanie problemu klienta), nie powinien się denerwować, że rozmowa jest źle prowadzona.

Rozmowa jest prowadzona w taki sposób i za pomocą takich metod, jakie ma doradca opanowane w tym momencie. To, jakich narzędzi pokazuje, na jakim etapie ten doradca jest TERAZ. Ale to wiedza   dostrzegalna tylko dla innych doradców – klient nie analizuje sposobu prowadzenia rozmowy, tylko chce rozwiązania swojego problemu. Jeśli Mu pomożesz, rozmowa była dobra :-)

Dlatego jeśli ostatnia rozmowa jest lepsza od poprzedniej – czegoś się nauczyłam, wyciągnęłam wnioski z poprzednich niedociągnięć i umiem pracować lepiej to już jest plus i postęp. Każda następna rozmowa będzie coraz lepsza.

Oczywiście inny doradca, który pracowałby z tym samym klientem, poprowadziłby rozmowę inaczej wykorzystując swoje umiejętności. Mogę się porównywać z lepszymi i bardziej doświadczonymi doradcami, ale tylko po to, żeby zobaczyć, co następnym razem zrobię lepiej.

Trzecim narzędziem które jest mi i klientom bardzo potrzebne (a doradcy  często narzekają, że nie mają tego narzędzia opanowanego) to znajomość rynku pracy.

Klienci przychodzą do mnie nie tylko żeby sobie porozmawiać, ale po konkretną wiedzę – w końcu jestem doradcą i mam dobrze doradzić.

Dlatego ważna jest:

  • Znajomości sektorów gospodarki i specyfiki pracy w tych sektorach
  • branż, jakie są na rynku
  • znajomość zachodzących na rynku procesów i zmian
  • znajomość płac na rynku

Klienci uważają, że doradca zawodowy wiele razy obejrzał  film: „Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o rynku pracy, ale boicie się zapytać” i teraz odpytują doradcę z jego treści :-)

A tak na poważnie, to jeśli doradca jest w stałym kontakcie z rynkiem pracy chociażby swojej miejscowości / województwa, to zwykle nie ma problemu w odpowiedzeniu na najczęściej zadawane przez klientów pytania:

  • Jak się  pracuje w… (wstaw miejsce pracy)?
  • Co robi… (tu wstaw wybrany zawód lub stanowisko)?
  • Ile można zarobić na stanowisku…?
  • Czy teraz jest trudno znaleźć pracę?
  • Gdzie mam szukać pracy?
  • Kto potrzebuje moich umiejętności?

Czwarte narzędzie to znajomość rynku edukacyjnego – szkoły i szkolenia

Jeśli z rozmowy wnioskuję, ze klient powinien poznać nową dziedzinę, nauczyć się programu lub języka, dokształcić się lub poczytać  to moja rola, żeby mu podpowiedzieć, gdzie ma się udać lub gdzie może rozwinąć umiejętności.

Mam listy miejsc:

  • gdzie się można nauczyć … (wstawić właściwe)
  • zdobyć uprawnienia … (wstawić właściwe)
  • uzupełnić wykształcenie
  • znaleźć odpowiednią literaturę i inne pomoce naukowe

Warto mieć otwarty umysł i oczy przede wszystkim żeby zobaczyć, jak wiele jest możliwości.

Jeśli nie wiem co poradzić klientowi – bo doradca nie musi wszystkiego wiedzieć – pytam kogoś, kto wie.

Stąd ważna jest opanowanie piątego narzędzia: znajomość osób, które mogą pomóc naszemu klientowi,  jeśli my sami nie możemy.

Doradcy zajmują się sferą zawodową, ale pracą wiążą się inne sfery życiowe człowieka. Jeśli widzę, że nic nie poradzę, bo problemy klienta mnie przerastają, to bardzo możliwe, że warto go odesłać do innego specjalisty. Może to być na przykład:

  • coach
  • pedagog
  • psycholog, psychoterapeuta
  • trener,
  • specjalista od kadr
  • prawnik
  • ?

Bardzo różne potrzeby klientów są diagnozowane w trakcie rozmowy doradczej, dlatego dobrze mieć wokół siebie  zespół innych fachowców. Te osoby prowadzą proces rozwoju człowieka trochę inaczej niż my, doradcy zawodowi.

Dlaczego warto mieć listę osób (z adresami mailowymi, rzeczywistymi i telefonami), które mogą współpracować z doradcą zawodowym.

I tak wyposażona we wszystkie 5 narzędzi ruszam do boju, na spotkanie z klientem. 

A Ty, jakich narzędzi uzywasz? Napisz w komentarzu!

sawczuk-doradca-zawodowy-warszawa-online-skype-szkolenia-warsztaty

klub-doradcy-zawodowego-newsletter

3 myśli nt. „Narzędzia pracy doradcy zawodowego

  1. Podstawowym narządziem pracy doradcy jest umiejętnośc zadawania pytań klientowi i parafrazowanie jego wypowiedzi. Po pierwsze klient, któremu zadaje się właściwe pytania zaczyna się zastanawiać i szukać rozwiązań dobrych dla siebie. Parafrazując jego wypowiedź i dalej zadając coraz bardziej szczegółowe pytania, poraz drugi słyszy swoje rozwiązanie. Utwierdza się w przekonaniu, że to dobry pomysł lub zauważa jego niedoskonałości. Do tego potrzbuje garści solidnych informacji o rynku pracy, możliwościach rozwojowych lub dostępie do specjalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *